Spillerutvikling – Barn og ungdom

Alle unge spillere har potensiale til å bli gode bandyspillere. Og alle spillere – uansett alder – blir bedre når de får gode og stukturerte treningsøkter. I et lag er det behov for spillere med forskjellige kvaliteter, og siden det er i hodet kunnskapen sitter, kan alle utvikle seg og bli gode uavhengig av fysiske forutsetninger.

Vi mener alle bør få sjansen til å utvikle seg i forhold til sine evner. Mange vil forhåpentligvis forbli bandyspillere i mange år, mens andre ønsker å fortsette som dommere, trenere eller ledere. Det viktigste er at våre barn og unge har en meningsfull, lærerik og morsom tid i Ullern bandy.

Ambisjonene i vår spillerplan er høye. Vi ønsker å trene våre barn og unge til å bli gode bandyspillere, og vi gjør det på vår måte. 

Ullern bandy er en breddeklubb som ønsker å beholde så mange som mulig, så lenge som mulig.


Formål med spillerplanen

  • Vekke og stimulere barns interesse for bandy
  • Utvikle barnas evne til å være sammen med andre, både på og utenfor banen
  • Gi alle spillere en god og enhetlig grunnopplæring i bandy
  • Gi trenerne støtte i planleggingen av de individuelle treningene og kunnskap om langtidsplanen
  • Gi trenerne et felles syn på hvordan treningen bør gjennomføres
  • Gi klare og enkle retningslinjer for hva som gjelder for kamper i ulike aldre


Målsetting med spillerplanen

  • Utvikle mange talentfulle bandyspillere som ønsker å spille lenge
  • Utvikle spillere som når både bredde og elite
  • Alle spillere skal ha det gøy og kose seg under treninger og kamper


Evaluering av spillerplanen

Spillerplanen er et levende dokument, som skal evalueres og endres til det bedre om nødvendig. Den må gjennomgås før hver sesong på trenermøter, slik at alle er godt kjent med den.




BANDYTRENING MED BARN OG UNGDOM

Glede

  • Spillerne skal ha det gøy på isen når de trener bandy. Hvis spillerne har det gøy, lærer de også bedre.
  • Spillerne trener for å lære å spille bandy. Det er ingen motsetning mellom å ha det gøy og å lære. Tvert imot, jo mer spillerne lærer, jo morsommere synes de bandy er. Vær tålmodig og jobb langsiktig med spillerne dine, med fokus på utvikling og læring.
  • For å utvikle seg som spillere, må våre barn og unge trene og spille ofte og med kontinuitet. Men det er viktig å påpeke at den unge spilleren selv må ville trene og tenke at det er gøy. Ingen spiller skal trene og spille bandy hvis han eller hun ikke synes det er morsomt.


Gjennomføring

  • Det meste av treningen skal gjøres med ballen. Omtrent en tredjedel av tiden kan vies til teknikkøvelser, og resten til spill i ulike former.
  • Avslutt alltid treningen med spill. Selv om det har vært mange kampøvelser under trening, gleder spillerne seg alltid til å spille mot hverandre. Å spille er den beste og morsomste treningen.
  • Lagspill i ulike former med få spillere, 2 mot 2 opp til 5 mot 5, gir mye ballkontakt per spiller og bør forekomme ofte under treninger.
  • Spill og øvelser blir morsommere hvis du har bur å spille mot. Hvis det er øvelser uten bur, kan øvelsene ha en form slik at spillerne vet i hvilken retning de skal angripe eller forsvare seg.
  • Prøv å ha et høyt aktivitetsnivå under trening. Jo mer hver spiller får kontakt med ballen på trening, jo bedre blir de. Unngå køer! Del treningstroppen.
  • Ikke utfør noen spesiell kardio med de yngre lagene. Spillerne får automatisk kondisjonstrening ved å gå på skøyter i øvelser og spill. De eldste aldersgruppene kan gjennomføre målrettet kondisjonstrening, men da i form av spill eller andre øvelser.
  • Spillerne skal ha mulighet til å trene bandy hele året. Flere aldersgrupper kan gå sammen. Vi må finne løsninger slik at vi ikke konkurrerer med andre idretter. Vi skal stimulere våre spillere til å delta i andre idretter, det er godt å ha en allsidig trening.
  • Ha en god struktur under treningene. Still godt forberedt og vit hva du vil med treningen. Sørg for at du har en god rutine før og etter øvelser og kamper, slik at du raskt og greit kan komme i gang med neste aktivitet. Spillerne bør tidlig lære å hjelpe med baller, kjegler, vester, flytte mål etc.

           

Oppførsel

  • Som trener er du alltid en rollemodell for spillerne dine. Tenk på språket ditt, antrekket ditt og hva du gjør. Vis engasjement og entusiasme for oppgaven din.
  • Lær spillerne å holde seg til reglene når de spiller på trening. Hvis de spiller urettferdig eller på annen måte jukser på treninger, vil de gjøre det i kamper også.


Individ

  • Vi oppfordrer spillerne til «spontantrening» på fritiden
  • Svært ambisiøse og interesserte spillere kan få muligheten til «ekstra trening». Da kan klubben, sammen med de berørte lederne, prøve å skape disse mulighetene.
  • Denne opplæringen er helt frivillig. Avhengig av antall interesserte spillere, kan to eller flere aldersgrupper fullføre denne treningen i fellesskap. Trenerne til lagene bytter på å ha ansvaret for «ekstra trening». Spesialiserte treninger (keeperskole, skøytekurs etc.) organisert av kretsen (OABR) kan tjene som ekstra trening for villige spillere.
  • Gi spillerne ros og prøv å gi oppmerksomhet til alle spillerne ved hver trening, bruk navn og gi tilbakemeldinger. Vær munter og oppmuntrende og ikke still høyere krav til spillerne enn de kan håndtere.


Kamper

  • Det viktigste er at spillerne liker å spille kamper. Kampene er en del av utdanningen deres, og målet er ikke først og fremst å vinne. Betydningen av resultatet bør – spesielt i de yngre lagene – tones ned til fordel for den enkelte spillers prestasjon og utvikling.
  • Spillere bør oppfordres til alltid å kjempe og gjøre sitt beste. Hvis spillerne har slitt og aldri gitt opp, bør de alltid, uansett resultat kunne føle seg fornøyd etter kampen. Spillerne skal lære seg å oppføre seg både som gode vinnere og gode tapere etter kampen. Spillerne bør oppmuntre hverandre under kampene, og de skal spille rettferdig og ikke jukse.
  • Ikke forstyrr den ballbærende spilleren med rop. Husk at spilleren ser situasjonen fra sitt perspektiv, og må læres opp til å ta sine egne raske beslutninger under kampene. Det beste er at vi oppmuntrer spillerens forsøk på å løse situasjonene på sin egen måte.
  • Når du snakker med spillerne dine under kampen, gjør det på en positiv og oppmuntrende måte. Fortell spillerne hva de skal gjøre i stedet for å fortelle dem hva de ikke skal gjøre.
  • Oppfordre spillerne til å bruke nåværende ferdigheter under kamper. Det spillerne øvde på under treningsøktene, vil de nå få muligheten til å prøve under kampen. Gi positive tilbakemeldinger når de lykkes.
  • Husk å rose handlingen i stedet for resultatet.





ALDER OG UTVIKLING

7 – 9 år

  • Alle spillere bør få lov til å spille like mye
  • Ingen faste posisjoner
  • Bytt på å være kaptein og keeper
  • Alle spillere skal få lov til å starte kamper


9 – 12 år

  • Ferdighetene som praktiseres under trening bør fremheves og implementeres under kampen – resultatet av kampen er ikke viktig, men fokuset er på ferdighetene som praktiseres under trening.
  • Alle spillere som trener skal få lov til å spille like mye. De spillerne som har trent oftest, kan noen ganger – som oppmuntring og belønning – få spille noe mer uavhengig av ferdigheter.
  • Spillerne bør få lov til å spille i forskjellige posisjoner.
  • Alle som vil skal få lov til å være keeper.
  • Bytt på å være kaptein


12 – 15 år

  • Ferdighetene som praktiseres på trening bør fremheves og implementeres under kampen – resultatet av kampen er ikke viktig, men fokuset er på ferdighetene som praktiseres under trening. 
  • De spillerne som trener mest bør få lov til å spille mest uavhengig av ferdigheter. Spillerne bytter på å starte kamper.
  • Spillere bør få prøve å spille i forskjellige posisjoner
  • Alle utvalgte spillere bør få lov til å spille minst 50% av kampen
  • Bytt på å være kaptein
  • Stillingene begynner å bli strømlinjeformet, men spillere bør noen ganger få lov til å spille i forskjellige posisjoner for utdanningsformål

           

16 < år

  • De best egnede spillerne starter kampen
  • Kapteinen utnevnes av treneren
  • Posisjonene begynner å bli faste, men spillere bør noen ganger få lov til å spille i forskjellige posisjoner for utdanningsformål